Ademhaling, kracht van het leven

cropped-achtergrond21.jpgLet jij wel eens op je ademhaling? En dan bedoel ik niet of het je opvalt dat je ademhaling versnelt als je je inspant, maar bijvoorbeeld nu? 
Is je ademhaling rustig? Diep of oppervlakkig? Snel of juist langzaam? Adem je langer in dan uit of juist andersom?

Veel van ons heeft helemaal niet door hoe onze ademhaling gaat gedurende de dag. Dat hoeft ook niet omdat het een natuurlijk fenomeen is waar we niet over na hoeven te denken omdat het gewoon vanzelf gaat.

Maar het is wel iets dat ons leven sterk beïnvloed.

Wist je bijvoorbeeld dat als je de hele tijd oppervlakkig adem haalt, je lichaam zich niet kan ontspannen?

Er zijn zelfs momenten dat we zo bezig zijn met wat we horen zien of doen dat we helemaal vergeten om adem te halen. Dat moment dat je ineens heel diep moet zuchten, en je beseft dat je duizelig bent van het te weinig aan zuurstof.

Zelf merk ik soms dat mijn ademhaling, of het gebrek aan goed doorademen, ervoor zorgt dat mijn gedachten gaan malen. Dat ik stress voel opbouwen, mijn lichaam verkrampt en ik duizelig en misselijk word, dat ik opeens allerlei soorten beren op mijn pad zie.

Als ik merk dat mijn gedachten in kringetjes lijken rond te draaien, als ik nu al op zie tegen dat wat ik straks zou moeten doen of niet meer weet hoe ik verder moet, neem ik even de tijd om stil te worden en volg ik mijn adem.


Doe je mee?

Ga even rustig zitten en terwijl je dit leest, probeer je te voelen waar je adem heen gaat.

Gaat je adem je lichaam in via je neus of je mond?

En als het binnen is, voel je dan je longen vol stromen of komt het eigenlijk niet verder dan het bovenste stuk van je borstkas?

Wist je dat er onder in je buik, net onder je navel, een energie punt zit waar je energie in kunt opslaan door het er naartoe te ademen? Dat punt kun je vinden door je handen op je buik te leggen, met de toppen van je duimen tegen elkaar aan op je navel. Laat de toppen van je wijsvinger ook tegen elkaar aan rusten onder je duimen zodat er tussen je duimen en wijsvingers een driehoek ontstaat. Dat punt, in die driehoek, bevind zich het energie centrum. En het is daar dat we naartoe gaan proberen te ademen.

Probeer met je volgende ademhaling de lucht door je neus naar binnen te halen en kijk of je met die adem zo diep kunt komen dat je buik op de plek waar je handen liggen een beetje beweegt. Als je dat lukt heb je adem gehaald met je diafragma, de manier waarop professionele zangers en sprekers adem halen om volume te krijgen.

Dit is een goeie manier om jezelf, je gedachten en je ademhaling tot rust te manen.

Adem de lucht uit door je mond en laat de volgende diepe ademhaling als vanzelf door je neus weer binnen stromen.

Merk je hoe rustig je hiervan word?

Natuurlijk kun je niet de hele dag zo adem halen, maar het is goed soms even stil te staan, een momentje rust te nemen, een paar keer diep adem te halen en vol nieuwe energie weer verder te gaan met je bezigheden.
Een begin op het pad van meditaties.

Wil je meer leren over ademhaling- en andere meditaties? Houd dit stukje van onze blog dan in de gaten!

Een gedachte over “Ademhaling, kracht van het leven”

  1. Lieve Gaia,

    Wat fijn! En wat vreselijk dat ik me niet eens realiseerde dat ik heel hoog en kort ademde. Dankjewel voor deze leerzame blog!

Reacties zijn gesloten.